Hvordan leve som en kristen familie - med Aslaug og Chris Duwe

Postet 2018-10-26

Tidlig i sommer utfordret vi Aslaug og Chris til å dele med oss hva de gjør hjemme for å leve som en kristen familie. Når jeg (Odd) noen uker senere kommer på besøk, har de valgt ut fem ting som de gjerne vil dele. Men det baller litt på seg, og fem ting blir raskt til syv.

Familien Duwe består av Aslaug og Chris og deres fire barn. De er opptatt av å bygge gode og sunne verdier, både om Gud og seg selv. Chris er ivrig når han begynner å fortelle om hvordan de involverer Gud i familielivet i hverdagen.

 

Lese fra Bibelen til frokost


Vi leser fra "The good old Bible" om morgenen, sier Chris.



"Vi starter dagen med frokost, og et ord fra The good old Bible", sier han begeistret. Det er viktig å ta med seg et Guds ord fra morgenen. I tillegg er det viktig for dem å be for dagen, og legge hånden på og velsigne barna sine. Chris og Aslaug ber også for hverandre etter at de har bedt for barna.

 

Proklamasjonslapper på badet

Jeg følger med Chris inn på badet. Der viser han meg at det henger flere lapper på speilet. Lappene er skrevet på tysk fordi Chris snakker tysk med barna sine, og det er en for hver dag i uken. De handler om å legge et verdigrunnlag i barna, både om hvem de selv er og om hvem Gud er. "Ich bin Anna Duwe. Ich bin aus Gott gemacht",leser Chris. ("Jeg er Anna Duwe. Jeg er skapt av Gud.")

På neste lapp er det skrevet komplimenter, for at barna skal lære å si takk. På en annen lapp står det: "Alle har lov til å gjøre feil." Chris sier at foreldrene leser dette, og at barna gjentar.



Lapper på badet som forteller barna Guds sannheter: "Jeg er skapt av Gud"



"Det er ikke alltid vi får tid til disse lappene, men barna vil gjerne ta de!" forteller Chris og poengterer at dette ikke er et "must" - bare et tips.

 

Hjertekroken

Vi flytter oss ut i stua, og Aslaug og Chris setter seg i sofaen. "En gang i uka har vi noe som vi kaller "hjertekroken", sier Aslaug. De lager en trone av puter, og barna tar plass på denne. Her kommer barnet i sentrum midt mellom mamma og pappa, og kan føle seg sett og hørt. Der gjør de tre ting:

  1. De sier gode ting som barnet har gjort i løpet av uka.
  2. De spør barnet om det er noe de savner eller har behov for.
  3. De ber for barnet for uka som kommer.


I hjertekroken blir barnet sett og hørt.



Nattverd

Familien Duwe tar nattverd sammen. Her kan de rette fokus på synd og tilgivelse. Chris har skrevet ned en egen liturgi som de bruker hver gang (nederst i blogginnlegget kan du se liturgien). Barna får møte Jesu legeme og Jesu blod, og kan utvikle en forståelse for hva dette betyr. Som en del av liturgien, tar de hverandre i hendene og går rundt, mens de sier: "Sammen går vi gjennom livet. Sammen med hverandre og med Jesus."


I nattverden lærer barna om Jesus, om synd og om tilgivelse.



Feiring av unnfangelsesdagen

Når kameraet er slått av, spretter Chris opp og finner fram vimpler og et pledd til det neste tipset. "Vi feirer barnas unnfangelsesfest!" forklarer han. Vimpler og fargerike ballonger blir hengt opp i taket og barnet får små gaver, men den største gaven er jo barnet selv! De ser også en video på YouTube om unnfangelsen (https://www.youtube.com/watch?v=7kC6p1twkXk). Ved å feire denne dagen, lærer barna at livet starter ved unnfangelsen.


"Verdien til et menneske starter ved unnfangelsen", forklarer Chris.



"My Faith Box"




"På en reise til USA fikk vi tips om å lage "my faith box", sier Chris. Han åpner en liten lekekoffert, og selve kofferten symboliserer at vi er på vei gjennom livet. Oppi kofferten kan barnet og foreldrene samle ting som har hatt betydning for barnets liv med Jesus. Inne i kofferten er det små minner og en bok. I boka er det plass til å lime inn bilder, skrive eller tegne fra viktige anledninger som har skjedd i barnets liv med Gud. Aslaug henter et polaroidkamera: "Bildene kan printes rett ut og limes rett inn i boka".


 

Lese i Bibelen også om kvelden


Det er trygt og godt å avslutte dagen med Bibel og bønn



"Barn liker faste rutiner", sier Chris når han og Aslaug sitter i sofaen. "Så det er trygt for dem å lese i Bibelen om kvelden før de skal legge seg". De anbefaler å få tak i flere forskjellige barnebibler for å variere. Til slutt ber de sammen, og takker Gud for dagen. Aslaug og Chris oppmuntrer de eldste barna til å takke for en ting hver, og be for en ting hver.

 

Skap anledningene

Aslaug og Chris sitter i sofaen sammen. De har snakket om sju praktiske ting som de gjør som familie for å gi rom til Jesus i hverdagen. Samtidig er de veldig tydelige på at de ikke får tid til alt dette hver uke. De prøver å få til en rutine på det, men som Chris sier:  "Detter det ut, så får vi en ny sjanse neste uke! Dette er ikke et "must"!" Vi foreldre kan skape og legge til rette for slike anledninger der vi kan peke på Gud i hverdagen.

Her kan du se videoen fra vårt besøk hjemme hos Aslaug og Chris:


Takk for gode, praktiske tips, Aslaug og Chris! 



Her er familien Duwe sin nattverdsliturgi:





En enkel nattverds liturgi til hjemmebruk 
ved Chris Duwe 2017

Mamma/pappa: Nå skal vi feire nattverd med brød og rød saft. Hvorfor gjør vi det? 

Barna: For å feire at Jesus døde for oss og ble levende igjen. 

Mamma/pappa: Vi har brød, hvorfor det? 

Barn 1 (som har brødet): Det er Jesu kropp som ble gitt for oss (barnet bryter brødet). 

Mamma/pappa: Vi har rød saft, hvorfor det? 

Barn 2 (som har saften): Det er Jesu blod som ble utøst for oss (barnet heller saft i koppen). 

Mamma/pappa: Vi feirer at Gud har gitt sin sønn for oss så vi kan bli tilgitt og kan leve for og med Gud i dette og det neste livet. Vi vil fortelle Gud og hverandre våre synder. 

Nå kan alle si noe høyt som de har gjort som Gud ikke vil at vi skal gjøre/tenke/si. Dersom det er vanskelig å komme på, kan man lese de ti bud først. Man blir overrasket over hvor lett dette er for barna, de er ikke flaue og vet godt at de har gjort ting som Gud ikke vil at vi skal gjøre. Det er så frigjørende for barna å se at også mamma og pappa synder og kan snakke om det. Ta bare en runde rundt bordet. Allerede her kan man be hverandre om tilgivelse dersom man har forbrutt seg mot hverandre. Dersom barna er ca 4 år eller eldre kan man lese noen vers fra 1 Korinterne 11. 

Mamma/pappa: Nå vil vi be Gud om tilgivelse. Be etter meg (og barna gjentar): “Gode Gud, tilgi meg min synd, jeg vil ikke, at noe skal stå mellom oss. Takk Jesus, at du døde for all vår synd. Du er den beste! Takk for tilgivelsen. Amen.”

Mamma/pappa: Nå har Gud tilgitt oss. Det vil vi feire med en sang.

Syng en enkel takkesang. Vi pleier å synge : "Takke, takke Jesus, takke takke Jesus, takke takke Jesus hver en dag." Så synger vi den med øynene igjen - det er både artig for barna, men det er også fint å lære at vi synger til Jesus direkte. 

Etterpå går vi ut på stuegulvet, holder hverandre i hendene og går i ring mens vi sier: "Jeg vil leve hele livet for Jesus, med Guds hjelp." Så står vi stille mens vi holder hverandre i hendene, og jeg (Chris) sier: "Jeg og", og klemmer hånda til den neste som kan svare "jeg og" og nestemann kan klemme videre til alle har fått sagt det. 

Så legger alle ei hånd i midten som et cheerleaderteam og vi roper: Teaaaaaaam Duwe!

(Nattverdsliturgi skrevet av Chris Duwe, blogginnlegg skrevet av Odd H. Moen)

Relaterte artikler

Meny

Innstillinger

Del