Bibelleseplan - gratis PDF

Postet 2021-06-14


Vi gir deg 10 tips til hvordan lese Bibelen. Nederst på siden finner du en gratis bibelleseplan som du kan skrive ut for å komme i gang med å lese hele Bibelen.

Jeg vil, jeg vil!

Har du lyst til å lese i Bibelen, men får det ikke til? Tror du på Gud, men leser nesten aldri i Bibelen? Støver Bibelen ned på nattbordet?

Slik var det også i vårt liv tidligere. Vi leste Bibelen litt nå og da, men helt uten plan, mål og mening. For litt over 10 år siden fikk vi et sterkt møte med Jesus - som forandret alt. Her gir vi deg 10 tips til hvordan lese mer i Bibelen!



Et møte med Jesus ga oss en hunger etter å lese i Bibelen



1: MOTIVASJON

Hvorfor ønsker vi å lese i Bibelen? Hva er vår motivasjon? I Joh 17,3 sier Jesus: "Dette er det evige livet, at de kjenner deg, Den eneste sanne Gud, og Jesus Kristus, Ham som Du har utsendt." Vi leser i Bibelen for å kjenne Gud, og bli mer lik Jesus. Motivasjon skaper prioritering. Hva er din motivasjon?


Vi lærer Gud å kjenne ved å lese i Bibelen


2: BARE LES!

Mat din ånd og forny din sjel. Vi kan sammenligne det å lese i Bibelen med å spise. Når vi er sultne, vil vi spise for å bli mett. Kroppen vår gir oss beskjed om at vi har behov for mat, og vi lytter til den.

Det samme kan vi gjøre med bibellesingen vår. Guds ord er mat for vårt indre menneske. Dersom vi ikke kjenner en "åndelig sult" kan vi be Gud om å bli sulten.



Ha et langsiktig mål om å lese HELE Bibelen


3: BIBELLESEPLAN

Bruk en "old school" bibelleseplan - hvor du setter kryss for hver bok i Bibelen du har lest.



Du kan gjerne bruke Hjerte hjemme sin bibelleseplan. Last den ned nederst i bloggen - helt gratis.


4: APP - YOUVERSION

På bibelappen YouVersion, finner du mange forskjellige planer for bibellesing. Du kan lese alene, eller sammen med andre. Har du ungdommer i huset, så er det fint å invitere dem med til å bruke YouVersion sammen med deg. Da kan dere danne en digital gruppe, hvor dere bl.a. ser hverandres kommentarer.


Les Bibelen sammen som familie. Det bygger opp, og gir gode samtaler.


5: NT

Les igjennom det nye testamentet. Start f.eks. i Lukas og les til Johannes´ åpenbaring. Så kan du ta Matteus og Markus til slutt. Da slipper du å få fire evangelium på rappen, og du starter og avslutter med fokus på Jesus.



Vi vil ha Jesus som forbilde, og bli mer lik Ham



6: LES BIBELEN FLERE GANGER

Jo flere ganger vi leser Bibelen, jo mer påvirket og formet blir vi av det som står der. Vi lærer Jesus å kjenne - og Hans ord vil prege oss. 

Les gjerne forskjellige utgaver av bibelen. i Norge har det kommet flere oversettelser det siste tiåret. Prøv også Bibelen på et annet språk!



2.Tim 3,16: "Hele skriften er innåndet av Gud..."



7: STREK UNDER

Understreking kan gjøres på mange måter. Én farge pr gjennomlesning, eller ulike tema i ulik farge (f.eks Guds karakter i blått, vers om bekymring i gult osv). Ved å streke under vers og linjer, vil vi lettere huske hva vi leser.




Gjør bibelteksten til din egen ved å streke og ta notater



8: BIBELJOURNALING

For deg som er kreativ, kan det være en ide å skrive og tegne i en notatbok samtidig som du leser Bibelen. Vi anbefaler også "Inspirasjonsbibelen" fra Bibelforlaget.



Vær kreativ og bruk Bibelen aktivt



9: BIBELEN PÅ LYDBOK

Noen ganger kan det være vanskelig å finne tid til å sitte stille og lese. Da er det en idè å ha Bibelen på lydbok. Du kan lytte til Bibelen samtidig som du bretter klær, går tur eller vasker badet.



Å lytte til Bibelen på lydbok teller også



10: FAST TID

Finn gjerne en fast tid, og ha en plan. Å lese i Bibelen blir lettere dersom vi gjør det til en fast tid hver dag. Det er også til stor hjelp å lese en fast mengde hver dag, f.eks ett kapittel.


Har du barn som er store nok til å lese i Bibelen selv, så la de få sin egen bibelleseplan





Så nå er oppfordringen fra oss gitt: Les Bibelen! Det vil forandre ditt liv.

Kanskje vår enkle bibelleseplan kan hjelpe deg med å komme i gang? Last den ned nå, skriv ut og sett i gang. Denne bibelleseplanen er ikke beskyttet av copyright, og du kan kopiere og dele den med så mange du ønsker. Det hadde vært veldig kjekt for oss å vite om noen av dere bruker denne bibelleseplanen - så legg gjerne igjen en kommentar på Instagram eller Facebook (@hjertehjemme) om dere har lastet ned eller startet å bruke denne bibelleseplanen. Vi vil gjerne høre fra deg.


Del gjerne dette blogginnlegget med dine venner!

Bibelsitater som er brukt her er fra Bibelen Guds Ord, 2017.

Klikk på bildet under for å laste ned denne gratis PDF-filen:



Meny

Innstillinger

Del